Søvnproblemer

Hva er søvnproblemer?

Søvn er en viktig funksjon, og søvnens varighet og kvalitet har stor betydning for velvære og evne til å fungere i hverdagen. Ved søvnproblemer er søvnen forstyrret, enten fordi du ikke kan falle i søvn, sover avbrutt eller våkner for tidlig.

Hvordan forløper sykdommen?

Legene oppfatter først søvnløshet som en sykdom når den er meget uttalt og langvarig, og krever behandling hos en spesialist. Mange former for søvnløshet er forbigående, særlig hvis den skyldes forandringer i livsomstendigheter.

Hvem får sykdommen?

Søvnforstyrrelser rammer mest eldre mennesker, men alle kan oppleve perioder med søvnløshet. Men det er bare noen få prosent som lider av alvorlig og langvarig søvnløshet.

Hva er årsaken til søvnproblemer?

En rekke forhold i hverdagen kan føre til søvnløshet, f.eks.

  • støy

  • reiser på tvers av tidssoner

  • engstelse

  • inntak av kaffe, te eller alkohol

Mange legemidler kan gi søvnløshet som en bivirkning. Men vi kjenner ikke den egentlige årsaken til langvarig søvnløshet.

Symptomer

Hvis du har lidd av søvnløshet i lengre tid, fungerer du dårlig. Du er trett, uopplagt, irritabel og har ikke lyst til noe. Du har vansker med å konsentrere deg og klare hverdagen. Men også kortvarig søvnløshet påvirker ditt velvære og din funksjonsevne.

Undersøkelser

Ved en samtale og en helseundersøkelse kan legen forsøke å finne årsaken til søvnforstyrrelsen. I sjeldne tilfeller kan du bli henvist til spesielle undersøkelser i et søvnlaboratorium.

Behandling

Hva kan jeg selv gjøre?

Det er viktig at du innarbeider gode søvnvaner, for det er i mange tilfeller den beste forebyggingen mot søvnvansker:

  • Mosjoner regelmessig

  • Dropp middagsluren

  • Gå i seng og stå opp på noenlunde samme tid hver dag

  • Unngå stimulanser (kaffe, te, cola) og kraftig mosjon rett før du skal sove

  • Sørg for at det er ro, mørkt og passende temperatur i soverommet

- og husk: Søvnbehovet blir mindre når man blir eldre, og kanskje har du ikke lengre behov for å sove 7-8 timer hver natt.


Medisinsk behandling:

Sovemidler brukes særlig hvis du i kortere tid har hatt vansker med å falle i søvn og/eller sove igjennom til neste morgen. Sovemidler bør kun brukes i korte perioder, for virkningen avtar som regel hvis man tar dem over lengre tid.

Det finnes forskjellige legemidler som benyttes som sovemidler. De har alle en beroligende og søvnfremkallende virkning, som oppnås ved en påvirkning av forskjellige signalstoffer i hjernen.

Mange sovemidler har en relativt kort virkningstid, og egner seg best hvis du har problemer med å falle i søvn. Sovemidler med lengre virkningstid brukes hvis du ikke kan sove igjennom til neste morgen, men våkner opp kort tid etter at du er falt i søvn. Sovemidler med lang virkningstid kan fortsatt ha en sløvende virkning fram til neste formiddag. Dette øker risikoen for fall, ev. med benbrudd til følge. Det tilrådes også påpasselighet i trafikken og ved betjening av farlige maskiner. Sovemidler må kun brukes i lengre tid når det er foretatt en grundig utredning av årsaken til søvnforstyrrelsen.

Sist revidert: 31.01.2017



Utarbeidet av Dansk Lægemiddel Information A/S og Felleskatalogen AS.